Nu holder du op med at ryge! Hvorfor er det svært og hvilken hjælp kan man få.

Nu holder du op med at ryge! Hvorfor er det svært og hvilken hjælp kan man få.

Tekststørrelse Textstorlek Mindre Större

Læs artiklen, spørg vores ekspert om råd, og hjælp dig selv til et bedre helbred – ved at holde op med at ryge. 

Næsten alle mennesker kender farerne ved rygning, men mange bliver ved med at ryge alligevel. Hovedårsagen er naturligvis nikotinafhængighed, men også at det er en vane. Det er aldrig for sent at stoppe! Kroppen har en fantastisk evne til at komme sig over rygningens skadelige virkning. At stoppe med at ryge er den bedste gave, du kan give dig selv. 

Rygning er en vane

Rygning er afhængighedskabende. Når nikotinniveauet falder i kroppen, får man behov for mere nikotin, næsten som når man er tørstig og trænger til vand. Men rygning er også i høj grad forbundet med vane. Man ryger fordi det føles godt i øjeblikket, for at passe ind i et fællesskab eller for at gøre noget med sine hænder eller stille en uro. 

Tobak er den største grund til dårligt helbred

Selvom der er færre og færre der ryger, er tobak stadig den største årsag til sygdom og tidlig død. Der er klar sammenhæng mellem tobaksrygning og 40 forskellige sygdomme, her iblandt hjerte-karsygdomme, kræft og KOL (kronisk obstruktiv lungesygdom). Hvert eneste sug af en cigaret indeholder over 4000 kemiske sammensætninger, hvoraf mere end 50 er kræftfremkaldende. 

Det fleste der ryger, ved, at det er dårligt for helbredet, men vender det døve øre til fakta. Myterne, eller undskyldningerne, om rygning er mange. 

Myte: Jeg ryger kun til fester!

Fakta: Mange tror at de har kontrol over rygningen, indtil de opdager at de er blevet afhængige af cigaretter og nikotin. Så er det svært at holde op. 

Myte: Man kan få kræft af så meget!

Fakta: Der er større risiko for kræft ved rygning end ved alkohol, asbest, radon og alle andre kendte miljøfaktorer tilsammen. 

Myte: Rygere ved at de bør stoppe. 

Fakta: Undersøgelser viser at der er væsentlig mangel på viden blandt rygere om farerne ved rygning, og sammenhængen med forskellige sygdomme. 

Myte: Lidt røg tager ingen skade af. 

Fakta: Rygning er skyld i flere dødsfald før 70-års-alderen end brystkræft, AIDS, trafikuheld og stofmisbrug tilsammen. Og i modsætning til trafikuheld, er dødsfald som følge af rygning sjældent overstået på et øjeblik. De fleste følgesygdomme af rygning fører til langvarige sygdomsforløb. 

Myte: Samfundet har gavn af rygere, fordi tobaksskatten er så høj. 

Fakta: En ryger koster meget mere end en ikke-ryger for samfundet i løbet af et liv, i form af sygdomsbehandling, indlæggelse, tidlig pension og ældrepleje. 

At lægge rygning bag sig

Det betaler sig at stoppe med at ryge, selv sent i livet. Rygestop har mange positive effekter for helbredet. Du vil få det bedre, få mere energi og, vigtigst af alt, vil du sikkert forlænge dit liv. Efter fem år er risikoen for hjertestop den samme som hos ikke-rygere. Risikoen for lungekræft er halveret efter ti år. Efter 60-års-alderen kan man ikke regne med at hjerte, lunger og blodkar kan komme sig helt efter rygningen, men man kan stadig mindske risikoen for at dø tidligt eller skulle leve med handicaps, som følge af rygning.

Rygestop kræver motivation

At rygere har svært ved at holde op, er ingen nyhed. To tredjedele af alle aktive rygere vil gerne stoppe. For at det kan lykkes, skal hele ens adfærd ændres. Det er vigtigt at man føler sig helt klar til og indstillet på at stoppe. Det kræver motivation og beslutsomhed. 

Mange har brug for professionel hjælp

Rygestop er den bedste investering i dit helbred. Kun fem procent lykkes med at holde op med at ryge uden professionel hjælp. Det er ikke på grund af svaghed eller manglende viljestyrke. Mange rygere ved ikke at rygning er en afhængighedssygdom, og at man kan få hjælp af sin læge. Chancen for succes øges meget hos dem, der får hjælp af lægen. Mange undersøgelser viser, at rådgivning fra professionelle øger chancerne for succes. 

Søg hjælp hos din læge

Mange læger har god erfaring med at hjælpe til rygestop. Du kan få hjælp til at vælge den bedste metode til rygestop og til at vælge eventuelle hjælpemidler i form af medicin. Hvis du før uden held har forsøgt at holde op med at ryge med receptfrie nikotinerstatningsmidler, kan du få udskrevet receptpligtige lægemidler til at hjælpe dig af med nikotintrangen. Når der er hjælp til at bryde den fysiologiske afhængighed, kan du fokusere på at bryde vanen mentalt. 

Opmuntring kan hjælpe

Der findes receptpligtige lægemidler, som sammen med motivationsprogrammer øger chancen for at blive røgfri. 

En kombination af medicin, rådgivning og støtte har vist sig at være den mest effektive metode til rygestop. At stoppe med at ryge handler om meget mere end bare at slippe nikotinafhængigheden. En rygers handlinger har dybe rødder, og at ændre vanerne er nøglen til succes. 

Stop med at ryge med motivationsprogrammer

Der findes forskellige motivationsprogrammer. Programmerne er ofte internetbaserede og gratis. De er designet til at opmuntre dig og give gode råd. Det kan holde fokus på målet og derved hjælpe med at fastholde rygestoppet. 

Du er en vinder

Rygning er den største årsag til dårligt helbred. Hvis det lykkes dig at stoppe kan du regne med:

  • at føle dig mere energisk
  • at mindske risikoen for rynker
  • at få et bedre immunforsvar
  • at have mindre risiko for lungekræft
  • at have mindre risiko for rygproblemer
  • forbedret erektionsevne
  • forbedret smags- og lugtesans