Søvnapnø – en skjult sygdom - giver dårlig livskvalitet. Få hjælp!

Søvnapnø – en skjult sygdom - giver dårlig livskvalitet. Få hjælp!

Tekststørrelse Textstorlek Mindre Större

Mange kan lide af søvnapnø uden at vide det. Det er en sygdom som forekommer, hos en lille gruppe af dem der snorker. Mellem snorkelydene kommer der pauser, hvor man ikke trækker vejret. Man vågner op mange gange i løbet af natten og får således ikke den søvn, man har brug for. Lis Fischer sov ti år af sit liv væk.

Lis Fischer sov i ti år på alle tider af døgnet. Hun sov på jobbet, i bussen, i biografen – kort sagt på alle tænkelige steder. Hun gennemgik et utal af undersøgelser, men ingen af dem viste, hvad der var galt. Først efter meget lang tid fandt lægerne ud af, at Lis måske led af søvnapnø, og at hun skulle gennemgå en søvntest. Lis blev undersøgt en skærtorsdag og vågnede langfredag op som indehaver af en luftmaskine. Det er en maskine, der ligner en lille støvsuger, som Lis skal sove med om natten. Maskinen er koblet til en maske, der skal give Lis ilt om natten, når hun sover.

Lis fik sit liv tilbage med den maskine, og var lykkelig over endelig at kunne vågne udhvilet op og opleve verden som den er, uden den abnorme træthed hængende over sig konstant.

Gode råd

  • Bed din partner om at tjekke om du snorker og har indåndingsproblemer
  • Bed om at få lavet en søvntest ved mistanke om søvnapnø

5 råd: mindsk din søvnapnø og din snorken

  • Tab dig. Hvis man er overvægtig, er det vigtigste man kan gøre for at mindske problemer med søvnapnø, at gå ned i vægt. Man kan også mindske risikoen for, at det på sigt opstår.
  • Undgå alkohol. Alkohol gør, at musklerne i svælget slapper af, hvilket gør svælget smallere end normalt. Alkohol kan derfor både forårsage, og forværre, problemer med at snorke.
  • Hold op med at ryge. Rygere bliver ofte smallere i næse og svælg, fordi deres slimhinder svulmer op, og de danner mere slim.
  • Læg dig til at sove på siden. Åndedrætsstop og snorken forværres, når man sover på ryggen.
  • Hold luftvejene åbne. Det er bedre at ånde gennem næsen, når man sover, end gennem munden. I nogle supermarkeder og på apoteket kan man købe en blød plastskinne, der kan lette luftens vej gennem næseborene. Snorkeplaster hjælper også med at holde næseborene åbne. Man kan også prøve at sætte et stykke hudvenligt tape over læberne for ikke at trække vejret gennem munden. (Put øjenskygge på læberne inden, for at tapen ikke skal falde af).

Fakta om søvnapnø

Vejtrækningspauserne ved søvnapnø skyldes, at den bløde gane og/eller tungen falder tilbage og tillukker svælget, så man ikke kan trække vejret. Der sker en opvågning i hjernen samtidig med vejrtrækningen. På grund af de mange opvågninger, som personen sjældent selv registrerer, får man en afbrudt søvn og det normale søvnmønster ødelægges. Man er således abnormt træt om dagen. Dette kan føre til dårlig hukommelse, nedsat sexlyst, koncentrationsbesvær, forhøjet blodtryk og nedsat arbejdsevne.

Det er overvejende mænd, der får søvnapnø. Overvægt gør søvnapnø værre. Og rygning, alkohol og afslappende medicin forlænger vejrtrækningspauserne. 

Advarselssignaler ved søvnapnø

  • At falde i søvn, når man ikke er aktiv.
  • Langvarig, unormal træthed.
  • Tilbagevendende opvågninger, mange toiletbesøg, mareridt og svedeture om natten.
  • Hovedpine, koncentrationsbesvær og irritation.