Nu kan du holde op med at snorke! Årsager, hjælpemidler.

Nu kan du holde op med at snorke! Årsager, hjælpemidler.

Tekststørrelse Textstorlek Mindre Större

Måske synes din partner, at du lyder som et savværk? Eller også er du selv blevet opmærksom på at du gør det og ønsker at gøre noget ved det? Det er vigtigt at finde ud af hvorfor du snorker, og hvordan du eventuelt kan blive hjulpet. Vi taler med lægen Bertil Dahlgren og finder ud af, hvad du kan gøre!  

Det er ikke altid, at snorken er til besvær - måske piber det lidt ved næsen eller hvis man ligger forkert, småsnorker man. For ganske mange er det dog et rigtigt problem, som til og med kan have medicinske årsager og kan give store gener. 

Hvad vil det egentlig sige at snorke? Fænomenet opstår i næsen eller halsen. Der kan være problemer med nakken, som gør at luftstrømmen har svært ved at passere gennem halsen. Så kan de bløde dele begynde at vibrere, og du begynder at snorke.

Både mænd og kvinder snorker og der findes mange hjælpemidler, som er mere effektive end blot at lægge en pude over ørerne. 

Hvorfor gør man det? 

Op mod halvdelen af alle voksne snorker. Det er mest almindeligt hos mænd, men antallet af kvinder stiger, efter de kommer i overgangsalderen. Og hvad skyldes det så? 

Nogle af årsagerne kan være: 

Stress og / eller træthed

Alkohol og / eller rygning 

Dyb og / eller for lidt søvn 

Indsnævret hals og / eller nasale problemer 

Afslappende medicin og / eller smertestillende midler

Store mandler og / eller polypper (gælder børn)

Overbid eller en lille underkæbe

Der findes to typer snorken, social og medicinsk – den sociale variant betragtes ikke som farlig, mens den medicinske bør undersøges. Nogle af årsagerne afhænger af din livstil. Så kan det hjælpe at ændre livsstil i kombination med forskellige hjælpemidler og andre typer behandling. 

10 tips til dig der snorker

At snorke kan altså være både farligt og relativt ufarligt, men det er stadig til gene for både dig selv og dine omgivelser. Så hvad kan du gøre for at undgå det? 

1. Lad være med at sove på ryggen - på ryggen risikerer du at blokere luftvejene. 

2 Hvis du er overvægtig, så prøv at tabe dig - overvægt er en almindelig årsag til lidelsen. 

3. Hold op med at ryge - du gør dig selv en tjeneste, fordi rygning får dine slimhinder til at svulme op, hvilket fremprovokerer snorken. 

4 Drik mindre alkohol - alkohol kan få musklerne i halsen til at slappe af, og det øger risikoen for, at du trækker vejret højlydt. 

5. Registrer din søvn - lider du ofte af søvnproblemer? Når du ikke er udhvilet, så snorker du lettere. 

6. Afprøv de forskellige hjælpemidler der er til rådighed for at forhindre snorken - snorkeskinne, snorkespray, maske m.m. 

7. Tag en samtale med din eventuelle partner - han / hun lider sandsynligvis meget af din snorken. 

8. Tal med din læge - hvis du føler, at dine symptomer er tilpas alvorlige. 

9. Hvis du tager medicin, som du har mistanke om kan forårsage din snorken, så tal med din læge om det.  

10. Tag din søvn alvorligt. Hvis du har problemer med at sove, med din snorken og i værste fald lider af søvnapnø, er det ikke godt for din generelle sundhed. Du fortjener en god nats søvn!

Hvilken type snorken lider jeg af? 

Er du træt om morgenen og om dagen? Har du svært ved at koncentrere dig? Årsagen kan være søvnapnø, som tit hænger sammen med snorken. Hvis du lider af søvnapnø er din snorken medicinsk, og du bør straks gå til din læge og blive undersøgt nærmere. Søvnapnø kan påvirke dit blodtryk - det er vigtigt at få hjælp!

Søvnapnø betyder, at du holder op med at trække vejret. Vejrtrækningen standser simpelthen i korte sekvenser, der varer fra 10 og op til 60 sekunder. Disse pauser i vejrtrækningen bevirker, at der ikke kommer tilstrækkeligt ilt til hjernen, og man vågner derfor kortvarigt. Kroppen reagerer på at du mangler ilt. Det kan i sidste ende føre til både forhøjet blodtryk og hjerte-/karsygdomme. Fordi søvnapnø kan påvirke dit blodtryk, er det vigtigt at få hjælp!  

Børn der lider af snorken, kan nogle gange blive hjulpet ved at få bortopereret mandlerne.

Hvis du lider af social snorken er det ikke direkte farligt, men det kan være besværligt for dig og dine omgivelser. Begge typer påvirker os i vores hverdag, både personligt og via vores omgivelser. Det kan være lige så hårdt at leve sammen med en der snorker, som at gøre det selv. Derfor er det vigtigt at have en dialog og være åbne over for hinanden og forstå, at søvn er en vigtig del af vores velbefindende. 

Hvis man ofte er træt, er man mindre produktiv, fokuseret og social, og det gavner ikke nogen. Derfor er det heldigt, at der er forskellige måder man kan behandles på. 


Lægen Bertil Dahlgren har stor erfaring med patienter, der snorker.

Hvad kan jeg gøre ved min snorken? - samtale med lægen Bertil Dahlgren

Lægen Bertil Dahlgren er specialist i medicinsk rehabilitering og arbejdsmiljø. Han har i flere år arbejdet med folk der lider af at snorke og anbefaler, at man bruger en snorkeskinne og en næsespray. 

 Bertil kan du fortælle, hvor længe du har arbejdet med patienter, der snorker? 

"At snorke er ikke nogen sygdom, men da det kan have en negativ effekt på ens helbred og energi, skal det alligevel tages meget alvorligt. Vi arbejder meget med at genoprette vores patienters styrke og energi. Hver gang jeg har en patient, spørger jeg ind til træthed og søvnmønster. Det har jeg gjort i mamnge år, men mere systematisk i den sidste tid af min 25-årige karriere som læge."

Social snorken 

"Der er sket en stigning i patienter, som lider af dette. Det skyldes at mange mennesker har forøget deres BMI og er overvægtige. Andre faktorer som spiller ind, kan være for meget alkohol eller tør luft, som generer dem der har allergi. Derudover er flere nok blevet opmærksomme på, at snorken er en lidelse man kan tillade sig at søge hjælp til."  

Hvordan kan det være, at snorkeskinner er så effektive? 

"Bideskinner har været anvendt i rigtig mange år til at forhindre at man bider eller skærer tænder om natten. Tandlæger har været tidligt ude med individuelt tilpassede skinner, og efter en udredning i et søvnlaboratorium anbefaler man tit en skinne. Den kan fremskyde underkæben lidt, så man får en bedre lufttilstrømning i svælget."

Er det din erfaring, at det er nyttigt at anvende både en bideskinne og en spray?

"En spray har helt andre virkninger end en skinne. Den kan forbedre slimhindens funktion og dermed formindske hævede slimhinder. Hvis man ikke får fuld effekt af at anvende snorkeskinne eller snorkespray, kan man måske få en bedre effekt af at kombinere de to metoder." 


I dag findes der effektive hjælpemidler, der kan hjælpe dig med at sove bedre!

Andre effektive hjælpemidler: 

Der er mange der forsker i snorken. Derfor kommer der hele tiden nye hjælpemidler. 

Næseskinner er gode til at lette vejrtrækningen hos folk, der snorker. Disse bruges også af sportsfolk, f.eks. svømmere. De påføres let og er behagelige.   

Sovemaske (CPAP) er en maske, der primært anvendes i forbindelse med søvnapnø. Den giver ilt til hjernen og hjælper på vejrtrækningen.  

Nogle mennesker har også gavn af at bruge mundskyl. Det har nogenlunde de samme egenskaber som sprayen og giver derudover også forbedret beskyttelse mod karies, altså huller i tænderne. 

Husk at tage din søvn alvorligt!

Hvis man snorker meget, kan det blive et stort problem for ens omgivelser. At være træt og udmattet af næsten ingenting kan være skadeligt for dit helbred og for din produktivitet. Bertil Dahlgren slutter af med et godt råd: 

"Du skal altid overveje at gå til lægen. Det kan være du har fået forhøjet blodtryk eller andre alvorlige bivirkninger. Kontakt et søvnlaboratorium eller en øre/næse/hals-læge selvom der ofte er ventetid. Du kan stadig prøve en snorkeskinne eller spray. Husk på at søvnapnø kan skade dit helbred, så hvis du har mistanke om det og ofte vågner om natten, er det vigtigt at gå til læge og få det undersøgt!"