Jern, jernmangel, kosttilskud

Jern, jernmangel, kosttilskud

Tekststørrelse Textstorlek Mindre Större

Hvis du ofte er træt, bliver svimmel og har svært ved at overkomme ting og føler dig mat, så kan det skyldes jernmangel. Kvinder rammes oftere end mænd og især under menstruation og graviditet.

En sundhedsundersøgelse har vist at op til 40 procent af alle kvinder lider af jernmangel, og 3 til 4 procent af de hårdest ramte lider af alvorlig blodmangel, anæmi. Kroppen kan ikke producere tilstrækkeligt, og vi må derfor få det via vores kost. Hvis dette ikke er nok, får du jernmangel og har brug for tilskud i tablet- eller flydende form. 

Hvad er jernmangel?

For at kroppen kan få tilstrækkelig med ilt, skal vi bruge røde blodlegemer, som indeholder hæmoglobin. Hæmoglobinet binder og transporterer ilten i vores krop. Får vi ikke nok jern, producerer vi ikke nok røde blodlegemer, og det vil så betyde, at vi får en ringere iltmængde i kroppen. 

Hvis du kan genkende nogle af nedenstående udsagn, kan du lide af blodmangel:

  • Jeg føler mig træt og ugidelig
  • Jeg bliver svimmel
  • Jeg får let åndenød
  • Jeg har hovedpine
  • Jeg får hjertebanken
  • Jeg har susen for ørene

Det er ikke altid man får disse symptomer, da kroppen tilpasser sig blodmanglen. Denne opstår oftest i forbindelse med blodtab. Det kan skyldes et ulykkestilfælde, mave- eller tarmsygdomme eller alder. Når vi bliver ældre, får vi vanskeligere ved at optage det jern, vi får via vores kost.

For kvinder, der menstruerer, er den anbefalede mængde 15 mg. Af disse 15 mg optages blot 2 til 3 mg, da kvindekroppen ikke er så god til at optage det. Hos gravide kvinder varierer behovet, men forhold som ringere eller lav kostoptagelse betyder, at mange kvinder lider af jernmangel.

Jernmangel og menstruation

En af årsagerne til at kvinder mangler jern, er menstruation. Derfor føler mange kvinder sig trætte og ugidelige under menstruation, men der findes mange forskellige måder at behandle dette på. Lider man af alvorlig mangel, skal man kontakte sin læge og få tilskud i form af tabletter, injektioner eller drop. Men da de fleste kvinder har menstruation i størstedelen af deres liv og ikke menstruerer voldsomt, er det som regel nok med et kosttilskud,

I et klinisk forsøg med kosttilskud ser man, at kosttilskud har en positiv effekt, når det gælder Hb-værdi, træthed, forstoppelse, kolde hænder og fødder, skøre negle og hovedpine som følge af jernmangel.

Jern og graviditet

Mange får jernmangel, når de bliver gravide. At fylde kroppens depot op kan tage lang tid, faktisk op til et halvt år. Derfor et det en god ide at have et højt niveau allerede inden man bliver gravid. 

Fosterets udvikling og moderkagen påvirkes af en eventuel mangeltilstand. Kroppen skal nu ikke producere nok til én person, men til to personer - både mor og barn. 

For mange kvinder betyder det, at et tilskud under graviditeten er en nødvendighed, idet det er vanskeligt at imødekomme det forøgede behov via det almindelige kostindtag.

Andre grupper som kan rammes 

Sportsfolk kan komme til at lide af jernmangel, da de mister jern når de sveder. For kvindelige sportsudøvere kan det medføre blodmangel, samt udebleven menstruation. Her kan det være nødvendigt med jerntilskud. for at kroppen skal kunne udvikle muskler og klare den intensive belastning, som fx eliteidræt kræver. 

Jerntilskud forhandles i velassorterede helsebutikker og på apoteket. 

Tager du lægemidler, skal du altid søge råd hos din læge, inden du begynder at tage jerntilskud. Kosttilskud kan være en hjælp, hvis den daglige kost ikke dækker dit behov.

Fakta: Hvor meget jern behøver man dagligt:

  • Kvinder i den fødedygtige alder: 15 milligram
  • Kvinder der ikke er i den fødedygtige alder: 9 milligram
  • Mænd: 9 milligram
  • Børn: 8-11 milligram