Hvad er søvn, og hvad gør den?

Hvad er søvn, og hvad gør den?

Tekststørrelse Textstorlek Mindre Större

Måden vi betragter søvn på har forandret sig meget, og ligeså har vores sovevaner. Vi har haft kontakt med søvnforsker Torbjörn Åkerstedt, der forklarer lidt mere om det; hvad er god søvn, og hvordan sover man bedst?

De spørgsmål vil Torbjörn Åkerstedt, søvnforsker ved Stressforskningsinstituttet i Sverige, forsøge at besvare.

En slags bevidstløshed

Søvn er en slags bevidstløshed. Hjernehalvdelene kommunikerer ikke med hinanden, og kroppen genopbygger sig selv. For at få noget ud af søvnen, bør man have sovet dybt i mindst tyve minutter uafbrudt. Det er også bevist, beretter Torbjörn Åkerstedt, at der kan gå op til fem minutter efter man vågner, til man faktisk vågner; man ser eksempelvis vagtlæger, der tager sig en lur i pauserne og er ude af stand til at bearbejde information i de første 5 minutter, efter de vågner. 

Natte- og morgenvagter samt fysisk hårdt arbejdende med under elleve timers pause mellem deres vagter, er ofte også påvirket negativt mht. deres søvnmønster. Når man sover slapper hjernen af, mens både hjerne og krop genopbygger sig selv efter dagens strabadser. Det er derfor vigtigt at man får den rette mængde hvile, så kroppen kan følge med uden at bryde sammen. Torbjörn Åkerstedt forklarer, at søvnmangel påvirker mennesket, og at man kan miste kontrollen over sit sind. Man kan eksempelvis opleve at humøret er mere skrøbeligt, hvis man ikke har sovet tilstrækkeligt natten forinden. Der findes også studier der viser, at man bliver mere sløj og irriteret af ikke at få sovet nok. 

7 gode soveråd fra Torbjörn Åkerstedt

  • Sov helst i mørke, stilhed og med en temperatur mellem 14-18 grader.
  • Anskaf en behagelig seng.
  • Undgå kaffe, te, læske- og energidrikke samt alkohol mindst seks timer før sengetid.
  • Undgå at gå sulten i seng; sult gør, at du ikke kan sove.
  • Afsæt tid til afslapning inden sengetid.
  • Gå ikke i seng uden at være træt. Find på noget at lave indtil du bliver træt (læs evt. en bog).
  • Lav en fast rutine omkring det tidspunkt, du går i seng.

Kan få konsekvenser

Søvnmangel er noget stort set alle har oplevet eller kommer til at opleve. Der findes forskellige niveauer af søvnmangel, og mange mennesker kan håndtere dette fint uden de store problemer. Bliver tilstanden derimod permanent, kan den give ophav til en række bivirkninger. Forskning viser at man, foruden at risikere at blive syg, også kan rammes af udmattelse, depression og fedme, hvis man ikke sover tilstrækkeligt. Man regner endda ulykke som en bivirkning, idet en mangeltilstand svækker fokuseringsevnen, hvorved risikoen for ulykker øges.

Størstedelen af Nordens befolkning oplever forstyrrelser i deres søvnmønster flere gange ugentligt. Årsagen til dette problem kan være alt fra Facebook og film, til uro over økonomiske eller sociale problemer. Visse sygdomme kan også forårsage søvnproblemer.

Mange oplever søvnproblemer, uden at det skaber de store problemer i tilværelsen. Begynder det derimod at påvirke hverdagen, er det et problem. Der findes dog mange forskellige metoder til at få bugt med dette problem. For nogle handler det om at komme af med deres snorken, mens det for andre handler om at finde ro til at sove. Er det sygdomsrelateret, kan det være nødvendigt at søge læge.

Grublerier forstyrrer

Et tip til at finde ro inden sengetid kan være at føre dagbog eller på anden vis få nedskrevet det man har på hjerte, da et roligt sind sover bedre. Torbjörk Åkerstedt mener, at det at gruble og fundere over ting stresser hjernen, hvilket hindrer den i at falde til ro og gøre klar til at sove. Derfor anbefales det at komme af med flest mulige tanker inden sengetid. 

Søvn er vores krops måde at lade op på. Dette behøves for at kunne overleve endnu en ny dag med nye udfordringer. Søvnmangel påvirker derved dagligdagen rigtig meget; alt fra kropsvægt til mental styrke bestemmes af søvnen. Oplever man problemer med at sove, anbefales det at man forsøger at forandre de negative sider af sin dagligdag og få dem vendt til noget positivt. Tag eventuelt et varmt bad inden sengetid, sænk temperaturen i soveværelset eller læg mobiltelefonen så langt væk som muligt inden sengetid. Rens tankerne og skab de bedste forudsætninger for en god nattesøvn – det fortjener du.

Godnat!

De 6 mest almindelige årsager til søvnproblemer

  1. Stress
  2. Arbejde/studier
  3. Børn
  4. Sygdom
  5. Sociale aktiviteter
  6. TV/mobiltelefon/computer

Fakta om søvn

  • 8,5 timer pr. nat er hvad personer i 20-årsalderen behøver for at vågne friske op til en ny dag.
  • 6,5 timer pr. nat er hvad personer i 50-årsalderen behøver for at få fuldt udbytte af deres søvn.
  • Man kan blive grimmere af at sove for lidt. Det viser et studie, hvor forskere har fotograferet personer efter en god nats søvn og siden gjort det samme med de samme forsøgspersoner, blot efter en søvnløs nat. Et uafhængigt panel fik dernæst spørgsmålet om, hvilke af billederne der så værst ud. Majoriteten af paneldeltagerne syntes, at personerne så værst ud på de søvnløse fotos. Så begrebet ”skønhedssøvn” er vel ikke helt ved siden af.