Forkølelse. Hvorfor bliver man smittet? Forebyggelse.

Forkølelse. Hvorfor bliver man smittet? Forebyggelse.

Tekststørrelse Textstorlek Mindre Större

Bacillerne trives med koldere vejr, i offentlige transportmidler, skole, børnehave og arbejdspladser. Her kan du få nogle enkle tips til at undgå at blive forkølet og tips til, hvad du kan gøre, hvis du alligevel er så uheldig at blive ramt.

Der er en række faktorer, som spiller ind i opstarten af den typiske efterårssnue. Mange undervurderer kulden og at de skulle måske have taget en tykkere trøje på, andre står klemt i menneskemængder på busser og i på metroer. Andre har børn der opholder sig i miljøer, hvor bakterierne trives. 

Findes der beskyttelse mod forkølelse?  - Ja, der findes nogle råd til forebyggelse af sygdom, men først - hvad er egentligt en forkølelse?

Hvad er forkølelse?

Forkølelse skyldes en virus - eller rettere mange vira. Grunden til at forkølelsen rammer så mange, er blandt andet at den er mest smitsom i begyndelsen af sygdomsforløbet, ofte før den smittede selv er bevidst om forkølelsen. Det betyder at vi kan gå rundt at smitte en masse mennesker, før vi selv begynder at føle os syge. Symptomerne er i nogen grad tegn på, at kroppen reagerer på smitte og begynder at kæmpe i mod, og ikke bare på at du er smittet. 

Almindelig forkølelsesvirus angriber immunforsvaret, og hvis vi er heldige, når kroppen at nedkæmpe det før vi overhovedet får symptomerne og opdager forkølelsen. Hvis vi ikke er så heldige, bliver vi syge. Der findes ikke én, men mere end 400 forskellige forkølelsesvira, som alle er luftbårne. Det betyder at virussen nemt spredes gennem hoste, nys og udåndningsluft. Det er en stædig virus, der kan overleve op mod 7 timer udenfor kroppen. 

Forkølelsesvira spredes også gennem direkte kontakt, noget som blev klart i forbindelse med spredningen af svineinfluenza. Flere og flere blev mere opmærksomme på hygiejne, og husker nu at vaske hænder, bruge håndsprit, tænke over hygiejne ved hilsner med håndtryk, og ved berøring af forskellige overflader, såsom gelændere og dørhåndtag. Dette begrænsede spredningen af svineinfluenza, men også af almindelige forkølelsesvira. Svineinfluenza eller ej, det vigtigt at være opmærksom på disse ting. Hygiejne er en vigtig del af forebyggelsen af almindelig forkølelse. 

Forkølelse er meget almindeligt og rammer alle mennesker. Da den ofte rammer store dele af befolkningen samtidig, kan den have omkostninger for samfundet. Forkølelser kommer gerne et par gange om året, kan vare mellem 3 til 14 dage og nogle gange endnu længere, før symptomerne er helt væk. 

Forskellen på forkølelse og influenza

Forkølelse betyder som regel, at du føler dig træt, har kriller i halsen, hovedpine, feber og løbende næse. Forkølelse kan komme listende, mens influenza er mere direkte. Symptomerne kan ligne hinanden, men influenza er som regel værre og varer længere. 

Influenza er ofte et længere sygdomsforløb end forkølelse. Den karakteriseres ved pludselig smerte i hele kroppen og høj feber, som rammer hurtigt. Hvis du har symptomer længere end i en uge, kan det være en god idé at kontakte lægen. 

At undgå forkølelse

Fordi forkølelsesvira er effektive (spredes hurtigt), er der ingen mirakelkur som kan sikre, at du ikke bliver ramt, men findes nogle gode retningslinjer:

  • Hygiejne - Som nævnt steg opmærksomheden på hygiejne med svineinfluenzaen. Nu kan håndsprit købes de fleste steder. Hyppig håndvask og brug af håndsprit er et godt skridt at tage for at forhindre forkølelse. Man kan også hjælpe næsen at stå i mod angreb fra bakterier og vira, ved jævnligt at skylle den med næseskyl.
  • Undgå kulde - Der findes ikke dårligt vejr, kun forkert påklædning. Kulde forøger risikoen for at blive ramt af forkølelse, så en hyggelig varm trøje, en flot efterårsjakke eller et tykt strikket halstørklæde kan hjælpe dig til at forblive rask. 
  • Rør ikke ved dit ansigt - Selvom man har god håndhygiejne, rører man ved så mange ting i løbet af en dag, at det er umuligt at undgå at hænderne kommer i kontakt med inficerede overflader. Mobiltelefoner, dørhåndtag, tastaturer, kontanter osv. er alle oplagte steder for bakterier at opholde sig. For at undgå forkølelse skal man lade være at bide negle og pille ved ansigtet, især omkring øjnene, næsen og munden.
  • Undgå stress og få rigeligt søvn - Hvis du er smittet med en virus som ikke er i udbrud, er det vigtigt at hjælpe immunforsvaret med at bekæmpe den. Det er altid vigtigt at sove godt og undgå stress, men hvis du føler dig utilpas, er det endnu mere vigtigt at give kroppen ro og tid til at bekæmpe forkølelsen og holde dig rask. 
  • Spis og drik - Spis sundt og sørg for at få rigeligt væske hvis du vil undgå sygdom. Kroppen har brug for energi! 
  • Undgå at omgås folk, som allerede er forkølede - Forkølelse er så almindeligt, at det næsten er umuligt at undgå smittebærere. Smitten kan både ligge latent i kroppen eller være i udbrud. Det du kan gøre er, at undgå mere kontakt end nødvendigt. Hvis du ved at en ven eller kollega er smittet, er du i større risiko for smitte i nærheden af vedkommende. Det er god idé at undgå knus, kram og anden unødig fysisk kontakt i forkølelsessæsonen. 

Disse råd er meget generelle, og naturligvis skal man bare følge sin sunde fornuft. Hvis hele familien nyser, er det en god idé at ruste sig selv og sin krop til også at blive forkølet. God håndhygiejne er vigtig, også udenfor forkølelsessæsonen!

At være forkølet

Selvom man følger alle råd til forebyggelse af forkølelse, rammes mange hvert år. Heldigvis kan de forebyggende forholdsregler også mindske symptomerne.

God nattesøvn, sund mad og rigeligt væske hjælper din krop med at bekæmpe virusset og forkølelsen. Nedenfor findes nogle gode råd hvis du skulle blive ramt: 

  • Søvn - Giv din krop ro til at kæmpe. Når du er stresset eller laver en masse (arbejde, træning osv.) anstrenger du kroppen yderligere. Når du er syg, skal du give dig selv tid og plads til at være syg, så du hurtigere kan blive rask. 
  • Medicin - Der findes alt fra smertestillende, næsesprays til naturmedicin og det er altid vigtigt at følge anvisningerne og tage medicin korrekt. Næsespray bør for eksempel kun tages i en begrænset periode, naturmedicin findes i et væld af forskellige slags og smertestillende kan lindre, men bør kun tages i begrænsede mængder. Mange læger anbefaler næseskylning som behandling, da det kan lindre tilstoppet næse og øm hals, men også nysen og irritation. Næseskylning renser, opløser tykt snot og gør det lettere at pudse næse. Hvis du ikke vil bruge kræfter på at lave saltvandsopløsninger derhjemme, findes der gode næseskylningsprodukter på apoteket. 
  • Lægehjælp - Selvfølgelig skal du kontakte din læge hvis du føler, at forkølelsen påvirker dig mere end den burde eller hvis symptomerne er alvorlige. Det er også en god idé at kontakte lægen i forbindelse med syge børn eller ældre, hvis du er i tvivl om noget vedrørende sygdommen eller behandlingen. 
  • Kontakt - Ligesom raske mennesker bør undgå kontakt med syge, bør syge også undgå kontakt med raske. Du gør ingen en tjeneste ved at tage på arbejde med feber og du bør også undgå samvær med børn, ældre eller andre, som kan være ekstra modtagelige overfor sygdomme, hvis du ved at du er forkølet. Hvis du bemærker lette symptomer er det fint at undskylde sig og undlade håndtryk, så du ikke sender smitten videre. Hvis du er forkølet, er sund fornuft vigtig i kontakten med andre. 
  • Drik rigeligt væske - Feber, hoste og snot koster kroppen en masse væske, som du skal sørge for at erstatte. Drik rigeligt vand, så du ikke dehydrerer. Hvis du oplever symptomer i halsen, kan det være rart at drikke noget varmt, som en kop te, men det er meget vigtigt at man også drikker vand. 
  • Tag dig af dig selv - Pas på din syge krop. Tag noget blødt og behageligt tøj på hvis du er øm, pak dig selv ind i tæpper og dyner hvis du fryser og brug bløde lommetørklæder når du pudser næse, så huden ikke bliver unødvendigt tør og flaget. Det kan være rart at skifte sengetøj, så man føler sig lidt renere og måske friskere.

Forkølelse - en del af livet

Med over 400 forskellige forkølelsesvira er det ikke overraskende, at forkølelsen er blevet en del af livet. Med svineinfluenzaen steg opmærksomheden på helbred og hygiejne udenfor badeværelset, og netop hygiejne er en vigtig faktor i forebyggelsen af forkølelse. I dag er vi alle hele tiden i bevægelse og det er næsten umuligt at undgå kontakt med andre mennesker. Derfor er det vigtigere at forebygge forkølelser end at forsøge at undgå dem helt. Ved at tage sig af sin krop, sit helbred og blive hjemme fra job når man er syg, kan forkølelsessæsonen blive lidt lettere. 

Børn bliver oftere syge end voksne. Forældre til børn har større risiko for at blive smittet og for at tage smitten videre til andre voksne. 

Du gør ingen en tjeneste ved at tvinge dig selv til at mødes med andre mennesker, når du er syg. Når man er forkølet, er det vigtigt at tage hensyn til andre, men endnu vigtigere er det at tage hensyn til sig selv. Kroppen har brug for næring og energi, som den får gennem mad, væske og søvn. At arbejde, træne og rejse anstrenger kroppen mere end godt er, og i stedet kan du hjælpe kroppen ved at slappe af og lade immunforsvaret gøre dets arbejde!