D-vitamintilskud er vigtigt for nordboere

D-vitamintilskud er vigtigt for nordboere

Tekststørrelse Textstorlek Mindre Större

I solfattige egne er D- vitamin mangel almindeligt. Det er nærmest umuligt at indtage nok via maden, og mangel på vitaminet medfører forskellige sygdomme. Den mest almindelige er knogleskørhed. Calcium er også et vigtigt tilskud for alle, især hvis man ikke få nok mejeriprodukter.

Da 80-85 % af vores D-vitamin kommer fra solen, er det vigtigt at overveje hvordan vi får nok om vinteren. Hvis du ikke opholder dig hvor der er sol, eller du beskytter dig med tøj eller solcreme om sommeren, er det også vigtigt at se på hvordan du får nok D-vitamin. Vitaminet som dannes i huden når man er i solen, er vigtigt. Kroppen har brug for det til at omdanne calcium og holde knoglerne stærke. Hvis man ikke får nok, kan det lede til knogleskørhed og diffuse knogle- og muskelsmerter. Desuden foregår der intensiv forskning i sammenhængen mellem D-vitamin og hjerte- karsygdomme, diabetes, MS, Skizofreni, tyktarms- og brystcancer samt depression hos ældre. 

Hvem får lavt D-vitamin niveau

D-vitamin anses for at være både et vitamin og et prohormon, eftersom kroppen selv kan producere det og man kan optage det fra maden. I kroppen forvandles D3 vitamin (cholecalciferol) til den aktive form af D-vitamin, som kaldes calcitriol. Vitaminet, som dannes i huden når man opholder sig i solen, er vigtigt og har en vigtig rolle i forbindelse med calciumregulering i blodet. Dette påvirker knoglernes styrke. 

Man har brug for ultraviolet lys, for at kroppen kan danne D-vitamin. Ved en halv times solbadning kan 5000-10 000 IE af vitaminet dannes (anbefalet indtag 300 IE/døgn) og lagres i fedtet. For overvægtige mennesker kan det være et problem, da fedtet skal nedbrydes for at man få gavn af vitaminet. Ældre mister evnen til at danne vitaminet, med op til 75 %. En mørkhudet person har brug for mere UV-lys end en lyshåret, for at producere den samme mængde D-vitamin. Derfor har ældre og mørkhudede mennesker som bor i solfattige egne, risiko for at lide af D-vitaminmangel. 

Tilskud af D-vitamin er vigtigt

Vitaminet findes i mejeriprodukter, fed fisk og kantareller. En del piger og kvinder har halvt så meget som det anbefalede indtag af vitaminet. Selv blandt de kvinder der tager vitamintilskud, er niveauet af D-vitamin for lavt, eftersom doseringen i tilskuddet er for lavt. 

I en undersøgelse fremgik det, at 90 % af de børn som fødes af kvinder der bærer slør, havde D-vitaminmangel. En undersøgelse viser, at kun 1 % af gravide kvinder opnår det anbefalede indtag. Af dem som tog tilskud, nåede 37 % op på det anbefalede indtag. Tilskud kan købes receptfrit på apoteket. Højere doser i kombination med calcium fås på recept. Nu findes der receptpligtige lægemidler, som indeholder den nødvendige dosis i en tablet. 

Eksempel på præparat og doser er: 

  • Receptpligtigt D-vitamin/calcium lægemiddel: 800 IE + 500 mg calcium
  • Receptfri f.eks. Kalcipos D-mite: 200-400 IE + 500 mg calcium
  • Vitamin D multivitamintabletter: 100-200 IE. OBS: man bør ikke øge dosering af disse, da man kan risikere for høje doser af andre vitaminer f.eks. af vitamin A.

Calcium og D-vitamin hører sammen 

Man har brug for begge dele for at opbygge benvævet, bevare stærke knogle livet ud og for musklerne og nervernes funktion, samt for at blodet skal kunne koagulere. Hvis blodet ikke får tilstrækkeligt med calcium, tager kroppen calcium fra knoglerne, hvilket udhuler knoglerne. Derfor er der brug for at tilføre calcium til kosten hver dag. Calcium findes i mælk og mejeriprodukter såsom yoghurt, ost m.v. og i grønne grøntsager som f.eks. broccoli. Det letteste er at få calcium via mejeriprodukter, som står for 75 % af vores optag. Overvej også at kaffe (uden mælk), alkohol og salt øger udskillelse af calcium via urinen. Her er der brug for ekstra calcium tilskud. Har man D-vitamin mangel optages kun 10-15 % af den calcium man får, via maden.