Benhindebetændelse (periostitis) Hvad er det og hvad kan man selv gøre?

Benhindebetændelse (periostitis) Hvad er det og hvad kan man selv gøre?

Tekststørrelse Textstorlek Mindre Större

Benhindebetændelse er, på trods af sit navn, ikke en betændelse, men derimod en slidskade. Den viser sig som en svag smerte i skinnebenets yderste del og skyldes i mange tilfælde, at man har løbet eller gået mere end normalt.

Det kan være at man i begyndelsen mærker smerte efter at man har trænet eller udøvet anden fysisk aktivitet, og hvis man ikke derefter lader benene hvile, kan det gøre ondt selv under træning. Benene føles ofte også ekstra stive, efter at man har siddet ned i noget tid. Benhindebetændelse går som regel over af sig selv, men i nogle tilfælde kan behandling være nødvendig for at slippe for længerevarende problemer

Hvorfor får man benhindebetændelse?

Benhindebetændelse kan skyldes flere ting, men overanstrengelse er den mest udbredte årsag. Øget fysisk aktivitet og træning kan føre til udmattede sener og muskler, fordi de ikke er vant til bestemte bevægelser eller anstrengelser. Det er oftest løb og hop der ligger til grund for en benhindebetændelse, samt alt for intensiv træning eller træning på hårdt underlag. Men det kan også skyldes noget så enkelt som et par dårlige sko. Sko, som ikke passer ordentligt, kan slide meget på muskler og underben.

Symptomer på benhindebetændelse

I begyndelsen af skadeforløbet kan den ydre del af skinnebenet føles stiv og nogle gange hævet. Det kan mærkes særligt meget, efter man har hvilet sig, og man mærker symptomerne mest i begyndelsen af træningen. Smerterne opstår i form af stivhed eller træthed i underbenene, og hvis man fortsætter med at belaste dem, vil de snart kunne mærkes under hele træningsforløbet. Til sidst vil man også kunne mærke smerter i skinnebenene, selv når man sidder stille.

Diagnose

Benhindebetændelse diagnosticeres ved en analyse af symptomer, samt ved observation af eventuelle forandringer i træningsmønstre eller fysisk aktivitet. En læge kan trykke lidt foran på underbenet for at se, om det fremkalder ømhed eller smerter. I nogle tilfælde anvendes et mr-scanning, til måling af trykket i musklerne for at udelukke andre lidelser.

Behandling

Den bedste måde at komme sig på er ved at hvile sig. Ved mildt besvær kan det være tilstrækkeligt at skifte træningsform til noget, der belaster underbenene mindre. Det kan eksempelvis være svømning, cykling eller rulleskøjtning. Antiinflammatoriske lægemidler kan også være til en vis hjælp på trods af, at der ikke er tale om en egentlig betændelsestilstand. I mere akutte tilfælde er hvile vigtigt, og det anbefales, at man tager en pause fra træningen. At strække underbenene kan have en lindrende effekt. Hvis problemerne ikke forsvinder efter nogle uger, kan det blive nødvendigt med et besøg hos en fysioterapeut eller en ortopæd, og i enkelte tilfælde må der opereres.

Øvrigt om benhindebetændelse

Den bedste måde at undgå benhindebetændelse på, er ved at optrappe sin træning langsomt, bruge korrekte sko, strække ordentligt ud samt undgå at løbe og hoppe på hårde underlag. Trods forebyggende procedurer rammes mange af benhindebetændelse igennem livet - både sportsentusiaster og hverdagsmotionister. Men det går som regel hurtigt over igen af sig selv.